پنج مثال بسیار جذاب از طراحی بازی موبایلی که برای طراحان تجربه و رابط کاربری، الهام‌بخش است.

تاکنون برایتان پیش آمده است که به یک بازی موبایل وابسته ‌شوید و نتوانید حتی برای یک لحظه، گوشی را کنار بگذارید؟ این اتفاق در مورد بازی‌هایی می‌افتد که از هر نظر باکیفیت باشند؛ بازی‌های عالی موبایل، در شکل و اندازه‌های مختلفی وجود دارند: از بازی‌های ساده و جذابی مانند Candy Crush Saga و Hearthstone تا انواع پیشرفته‌تر بازی‌ها مانند Dark Souls.
اما همه این بازی‌ها چه نقطه اشتراکی دارند؟ طراحی بسیار خوب بازی؛ تصاویر خیره‌کننده و قصه‌های دنباله‌دار موجود در این بازی‌ها، همه را به فکر طراحی بازی موبایلی می‌اندازد. اگر دوست دارید بدانید چطور می‌توانید اقدام به طراحی بازی موبایلی کنید که بتواند به‌راحتی کاربر را به دام بیندازد و تمام زمان سفرش را با مترو به بازی بگذراند، ادامه این مطلب را بخوانید.

طراحی بازی موبایلی

در تپلیغ آکادمی به بررسی پنج بازی بسیار جذاب موبایل پرداخته‌ایم؛ با خواندن این مطلب متوجه خواهید شد که طراحان چطور می‌توانند با هدفمند انجام دادن طراحی بازی موبایلی خود، نگاه و احساس خاصی در کاربران ایجاد کنند.

پنج نمونه از طراحی بازی موبایلی

Letter Bounce

«Letter Bounce» یک بازی سرگرم‌کننده و ساده از انواع بازی‌های جدول کلمات متقاطع است که هم نسخه iOS دارد و هم اندروید. کاربران، باید پازل‌هایی به سبک جدول کلمات متقاطع را با استفاده از جفت کردن حروف و پر کردن جاهای خالی حل کنند. با نگاهی به طراحی UI این بازی شروع می‌کنیم. اولین ویژگی‌ای که جلب‌توجه می‌کند، استفاده شگفت‌انگیز از رنگ و طیف‌های رنگی است. همزمان با رسیدن بازیکن به مراحل بالاتر، رنگ لایه پس‌زمینه، به‌صورت مخلوطی از طیف‌های رنگی زیبا تغییر می‌کند. تضاد رنگی بین لایه پس‌زمینه و عناصر رابط کاربری در پیش‌زمینه، باعث بهتر خوانده شدن صفحه بازی می‌شود.
Letter Bounce با مجموعه‌ای از حوادث جذاب، در هر مرحله از بازی، بازخورد ایجاد می‌کند. هر بار که حرف صحیح را انتخاب می‌کنید، یک جای خالی را پر می‌کنید، «حرف» به آن مکان سُر می‌خورد، می‌چرخد و رنگش عوض می‌شود تا تغییر برای کاربر واضح‌تر باشد. همان‌طور که کلمات جدید را کامل می‌کنید، سطح و امتیاز شما ارتقاء می‌یابد و با انفجار‌های زیبایی که رخ می‌دهد، یک پاداش کوچک تداعی می‌شود. این کار، ترکیبی از عمل کاربر و بازخورد سیستم است؛ همان چیزی که به‌عنوان «وارد‌ کردن بازی به زندگی» مطرح می‌شود و درواقع نمایانگر میزان تعامل و درگیری کاربر با بازی است.

طراحی بازی موبایلی
طراحی بازی موبایلی

در آخر، قسمت پایین رابط کاربری را بررسی کنید. دو آیکون پیدا خواهید کرد: یک منو به شکل همبرگر در سمت چپ و یک لامپ در سمت راست. وقتی همبرگر را انتخاب می‌کنید، باز می‌شود و مجموعه‌ای از گزینه‌های ناوبری را در اختیار کاربر می‌گذارد؛ یک روش شُسته‌رُفته برای کمک به کاربر در هدایت برنامه. آیکون لامپ نکات مفیدی را در مورد چگونگی درست پر کردن جاهای خالی، به کاربر ارائه می‌دهد.
امتیاز آی‌اواس: ۵/۴ از ۵
امتیاز اندروید: ۵/۴ از ۵

Badland

طراحی بازی موبایل «Badland»، موجودی غیرواقعی را در محیط‌های ترسناک و خطرناک هدایت می‌کند؛ فضایی که پر از تله‌ها، پازل‌ها و موانع است. Badland برنده جایزه طراحی اپل برای بازی‌های موبایل در سال ۲۰۱۳ میلادی شد. پس از پنج سال، هنوز هم این بازی ماجراجویانه که توسط استودیو Frogmind ساخته شده، قدرتمند است. Badland یک بازی پلتفرمر دوبعدی است؛ یعنی کنش بازیکن، فقط از یک زاویه دوربین (حالت افقی در گوشی‌های هوشمند) مشاهده می‌شود. حرکت در محیط‌های عمیق‌تر با تصاویری که جزییات بیشتری دارند و جابجایی بین دو خط به سمت بالا و پایین امکان‌پذیر است. علاوه بر این، ضربه‌های تند و سریع به جلو و عقب در سراسر صفحه (در حالت افقی) اجازه می‌دهد در سطوح مختلف بازی، به عمق و جزئیات بیشتری برسید.

طراحی بازی موبایلی

تجربه یکنواخت سبک پلتفرمر دوبعدی با انیمیشن و گرافیک خیره‌کننده Badland ترکیب شده است. این دنیا با دست نقاشی شده، همراه با عناصر رابط کاربری که با سرعت‌های مختلف در سراسر صفحه حرکت می‌کنند، سفری ایجاد می‌کند که روایتی طولانی و سطوح پیچیده‌ای دارد.
امتیاز آی‌اواس: ۵/۴ از ۵

بازی ماجراجویانه Machinarium

«Machinarium» یک بازی موبایلی ماجراجویانه، مستقل و طولانی است که طی آن، رباتی به اسم «یوزف»، سعی می‌کند نامزد خود «برتا» را از دست باند Brotherhood Black Cap در یک جهان فانتزی و علمی-تخیلی نجات دهد. طراحی بازی موبایلی پازلی Machinarium با دست انجام شده که از دلایل محبوبیت آن است. جای تعجب ندارد که سازندگان آن، یعنی Amanita Design در سال ۲۰۱۲ میلادی جایزه جشنواره بازی‌سازان مستقل را در‌زمینه هنرهای تجسمی بردند. به نظر می‌رسد که این جزئیات دیدنی و جذاب، مخلوطی از بازی Grim Fandango و فیلم Wall-E باشد. طراح و سازنده این بازی Jakub Dvorský می‌گوید که گرافیک به روایت بازی کمک می‌کند و به همه شخصیت‌ها و آیتم‌‌های بازی، معنا و ریشه می‌بخشد.

۴ ترفند برای بهبود جذب کاربر در بازی های تفننی
خواندن این مقاله
طراحی بازی موبایلی

جیکوب و تیمش به‌جای تکنیک انیمیشن کلاسیک، از یک جایگزین دیجیتال استفاده کرده‌اند. در تکنیک کلاسیک، تمام قسمت‌های بدن یک شخصیت به‌طور جداگانه نقاشی می‌‌شود و بعد با قیچی بریده می‌شود و سپس آن‌ها را به‌صورت فریم به فریم زیر دوربین قرار می‌دهند و انیمیشن می‌سازند. اما در ساخت Machinarium از هیچ دوربینی استفاده نشده است؛ و فقط از کامپیوترهای قدیمی استفاده می‌شود.
امتیاز آی‌اواس : ۳/۴ از ۵
امتیاز اندروید: ۵/۴ از ۵

Alto’s Odyssey

«اودیسه آلتو» عاقبت ماجراجویی آلتو (ژانر دونده بی‌پایان) است. در این بازی، بازیکن اصلی به‌طور مداوم در حال«سُر‌خوردن، حرکت روی بالن‌های گرم، بالا رفتن از دیوارهای سنگی و فرار از دست میمون‌ها» در میان بیابان وسیع و ناشناخته است. از زاویه زیبایی‌شناسی بازی، عناصر آرامش‌بخشی در این فضا وجود دارد. اشکال هندسی و تصاویر زیبا در یک پالت رنگی پویا با‌هم ترکیب شده‌اند و منظره‌هایی چندوجهی و طبیعی ساخته‌اند.

طراحی بازی موبایلی

انیمیشن جذاب این بازی، مانند پرندگان و گیاهانی که در اطراف شما وجود دارند، جذابیت خاصی به رابط کاربری این بازی موبایل اضافه می‌کند. توجه داشته باشید که این یک بازی پلتفرمر دوبعدی دیگر است که به شما اجازه می‌دهد همه اجزای بازی را با جزئیات بیشتری ببینید. حالت Zen Mode بازی را هم بررسی کنید. همراه با موسیقی متن این حالت، می‌توانید تمام موانع را از بین ببرید و به‌طور نامحدود سُر بخورید و در تصاویری خیره‌کننده غرق شوید. فقط تماشا کنید – بدون امتیاز،  بدون سکه، بدون جایزه – و لذت ببرید. این حالت از بازی، آرامش‌بخش است.
امتیاز آی‌اواس: ۷/۴ از ۱۰

طراحی رابط کاربری برای بازی اکتشافی Samorost 3

«Samorost 3» یکی دیگر از بازی‌های موبایل از استودیو «Amanita Design» است. Samorost 3 یک بازی ماجراجویی اکتشافی و پازلی درباره یک GNOME فضایی کنجکاو است؛ که با استفاده از قدرت فلوت جادویی، در سراسر کیهانی مملو از جنگل‌های انبوه و فلزات زنگ‌زده سفر می‌کند و در جستجوی حقیقت آن کهکشان است. Amanita Design یک‌بار دیگر، تجربه‌ای عمیق از یک دنیای وارونه ایجاد کرده است که کاری خارق‌العاده در‌ زمینه قصه‌گویی بی‌کلام به‌حساب می‌آید.

طراحی بازی موبایلی

طراح این پروژه، Jakub Dvorsky ترکیبی از عکاسی و فضا‌های نقاشی شده را درهم‌آمیخته تا عجایب شخصیت‌های جذاب و جهان پیرامون آن‌ها را که پر از گیاهان و جانوران خارجی است به وجود آورد. شخصیت‌های Samorost 3 هم مثل Machinarium، شبیه عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی در طول صفحه‌نمایش و سراسر منظره‌ها مشغول حرکت‌اند.
رتبه آی اُ اس: ۴/۴ از ۵

دیوایدر

نتیجه‌گیری

وقتی صحبت از طراحی بازی موبایلی می‌شود، باید تمام هنرتان را نشان دهید. مانند هر اپلیکیشن دیگر موبایل، اگر کاربران با بازی شما ارتباط برقرار نکنند، به‌سادگی آن را از گوشی‌شان پاک می‌کنند. اگر طراحی گرافیک آن را ساده نگه‌دارید، ایده‌هایتان را به‌طور مداوم جمع‌آوری کنید، به بازخوردی که از کاربران می‌گیرید توجه کنید و همیشه یک نمونه اولیه ایجاد کنید، بازی شما همیشه در گوشی کاربران می‌ماند.

فاطمه ثقفی

فاطمه ثقفی

فاطمه ثقفی سال‌هاست می‌نویسد؛ ترجمه می‌کند و تجربه‌ی زیادی در زمینه‌ی نگارش و ویرایش متون مختلف دارد. او پژوهش و وبلاگ‌نویسی را دوست دارد، به دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مند است و از مقاله‌های این حوزه، ایده‌های جدیدی کشف می‌کند و با دوستان خود به اشتراک می‌گذارد.

پاسخ دهید