مجموعه بازی‌های خاله قزی از شاخص‌ترین محصولات استودیو آنو رسانه هنر است که بیش از ۶۰ هزار نصب فعال دارد و از محبوب‌ترین بازی های کافه بازار به‌حساب می‌آید. از محصولات این مجموعه می‌توان به قسمت اول، دوم و سوم داستان‌های خاله قزی اشاره کرد که در سه عنوان مجزا عرضه شده‌اند. این سه بازی موزیکال و شاد به‌صورت کتاب‌هایی تعاملی و با محتوای آموزشی برای کودکان تولید شده‌اند. داستان‌‌های خاله قزی با درنظرگرفتن فرهنگ ایرانی، همراه با ترانه‌های شاد و صدای آشنای گویندگان مشهور، توجه بزرگ‌سالان را هم به خود جلب کرده‌اند. از دیگر محصولات جذاب تیم تولید‌کننده خاله قزی می‌توان به بازی شادی آباد و بازی رانر خاله قزی در جست و جوی بچه ها اشاره کرد. از جذاب‌ترین مواردی که می‌توان در مورد بازی خاله قزی به آن اشاره کرد، تصاویر و گرافیک جذاب آن‌هاست.

تولیدات موفق و پر‌طرفدار استودیو آنو رسانه هنر، تپلیغ آکادمی را مجاب به گپ‌ و ‌گفت با تیم حرفه‌ای و کاربلد خاله قزی کرد. مصاحبه‌ای که در ادامه می‌خوانید، حاصل گفتگوی صمیمانه تپلیغ آکادمی و آقای مصطفی کیوانیان از تیم تولیدکننده مجموعه خاله قزی است.

تپلیغ: آقای کیوانیان، سلام. لطفا تیم استودیو آنو را معرفی کنید و از سابقه فعالیتتان بگویید.
کیوانیان: من هم سلام عرض می‌کنم خدمت شما. ما ابتدا از شهر کاشان و با ارائه سرویس‌های آرت به شرکت‌های مختلف، کارمان را شروع کردیم؛ چون از همان ابتدا، بخشِ آرتِ ما، خیلی قوی و کاربلد بود. درحال‌حاضر، در تهران، کاشان و کردستان، دفتر داریم و در این سال‌ها، برنده جوایز مختلفی از جمله جایزه «همایش تجاری بازی های رایانه ای تهران» (TGC) و جایزه‌های بنیادی مثل جشنواره تهران و غیره شده‌ایم.

آن‌قدر بازی کردن را دوست داشتیم که بازی‌ساز شدیم!

تپلیغ: چند نفر و در چه تخصص‌هایی در دفاتر شما مشغول به‌کار هستند؟
کیوانیان: در تهران حدود ۲۰ نفر و در دفتر کاشان و کردستان هم ۱۰ نفر شامل آرتیست، طراح، فنی و… مشغول به‌کار هستند.

تپلیغ: تا به حال چه عنوان بازی‌هایی را منتشر کرده‌اید؟
کیوانیان: تاکنون تعداد زیادی بازی تولید کرده‌ایم؛ شاید بیش از ۱۵۰ بازی به سفارش شرکت‌های مختلف مثل دیرین دیرین، شکرستان و پروژه‌های بازی‌سازهای دیگر. بازی‌هایی را هم که خودمان منتشر کردیم متعدد بوده است؛ مثل قهرمان ما، خاله قزی و… . بیش از ۱۳ بازی موبایل هم تاکنون منتشر کرده‌ایم. بین خودمان باشد، اما به امید خدا، بعد از انتشار نسخه کامپیوتر، منتظر انتشار خاله قزی برای کنسول‌های بازی هم باشید.

تپلیغ: منبع الهام شما برای طراحی گرافیک بازی‌هایتان چیست؟
کیوانیان: پس از بازی «قهرمان ما» که یک بازی تاریک و غربی بود، سعی کردیم گرافیک بازی‌هایمان را به فضای ایرانی نزدیک کنیم. در خاله قزی به اوجِ آرتِ ایرانی رسیدیم. به‌طور خاص از فضای جنگل‌های شمال ایران، الهام گرفته‌ایم.

تپلیغ: چه رده سنی مخاطب اصلی بازی شماست؟
کیوانیان: بازی خاله قزی برای رده سنی بالای ۷ سال ساخته شده است؛ البته فضا و شکل بازی به‌گونه‌ای است که فقط برای کودکان نباشد و برای بالای ۱۲ سال هم جذاب باشد. بعضی از مراحل، سطح دشواری زیادی دارد که برای رد کردن مرحله، باید چند بار بازی کرد.

خاله قزی

تپلیغ: هدف شما از ساخت بازی به‌طور کلی چیست؟
کیوانیان: کارهای مختلفی را از معماری تا انیمیشن تجربه کردم؛ اما بازی‌سازی بیش از هر کار دیگری من را به وجد می‌آورد. همواره دوست داشتم بازی‌هایی بسازم که هم برای مردم ایران و هم برای مردم سایر کشورها جذابیت داشته باشد. در این راستا تلاش بسیار زیادی هم کرده‌ایم. منتظر بازخورد خاله قزی در استورهای بین‌المللی و استورهای ایرانی هستیم تا براساس این تجربه، در راستای هدفمان گام برداریم.

تبلیغات به‌شدت روی جذب مخاطب تاثیرگذار است.
ما بیش‌تر از تبلیغات ویدیویی استفاده می‌کنیم.

تپلیغ: چه شد که برای دو عنوان از بازی‌های خود به نحوی از اسم خاله قزی استفاده کردید؟
کیوانیان: ببینید، برند خاله قزی یک برند معمولی نیست، شما محصولات متعددی را از خاله قزی در استور می‌بینید و در آینده هم خواهید دید. ما روی برند خاله قزی کار می‌کنیم تا محصولی شود که ابتدا از صنعت بازی شناخته شده باشد. برند خاله قزی متمرکز روی مباحث سرگرمی، آموزش و خانواده است. به‌زودی، انشاالله، محصولات دیگری هم از خاله قزی، ازجمله عروسک، انیمیشن، داستان و… وارد بازار خواهد شد.

تپلیغ: برای ساخت بازی دیگری با عنوان خاله قزی ایده‌ای دارید؟
کیوانیان: بله، خاله قزی 2 را داریم که فعلا تولید آن متوقف شده است؛ اما همان‌طور که پیش‌تر گفتم فکرهای خوبی برای خاله قزی داریم و مشغول کار روی برند آن هستیم تا برندی معتبر برای نوجوانان و مخصوصا کودکان باشد؛ به‌عنوان نمونه، موارد متعددی برای کودکان در «مدرسه خاله قزی» وجود دارد و با به‌روزرسانی‌های جدید، مرتب موارد جدیدی به آن اضافه می‌شود.

مصاحبه با رسول علی‌زاده از گروه آموزش آنلاین پادرس سازنده اپلیکیشن پادرس
خواندن این مقاله

تپلیغ: بازخوردها از گرافیک و اسم خاله قزی چطور بود؟
کیوانیان: بچه‌های ما زحمت زیادی برای گرافیک بازی کشیدند. در مورد اسم خاله قزی هم، این نام برگرفته از داستان‌های قدیم ایرانی است و بازخورد اسم و گرافیک برند خاله قزی ، هم از طرف مردم و هم در جشنواره‌ها، بسیار مثبت بوده است.

خاله قزی

تپلیغ: تجربه ساخت مینی گیم شادی آباد و استفاده از لیدربرد چطور بود؟
کیوانیان: خیلی وقت بود که دوست داشتیم بازی‌های کوچکی را که لیدربورد دارند تولید کنیم و تعداد زیادی از بازی‌هایی که به خاله قزی مربوط می‌شدند، در آن موجود باشد. بازخورد خوبی هم گرفتیم و در به‌روزرسانی‌های جدید، همیشه مینی گیم‌های جدیدی به شادی آباد اضافه کرده‌ایم و این روند را ادامه خواهیم داد.

تپلیغ: برایمان در مورد شخصیت‌های بازی و صداگذاری روی شخصیت‌های بازی‌هایتان هم توضیح دهید.
کیوانیان: ما سعی کردیم شخصیت‌ها در روستاها باشند و برای صداگذاری هم از صداپیشگان مطرحی مثل سرکار خانم شوکت حجت و جناب آقای منوچهر آذری استفاده کردیم. مدیر دوبلاژ کارها هم جناب آقای حسام صادقی نیکو بودند.

یونیتی

تپلیغ: با چه موتوری بازی‌سازی می‌کنید؟
کیوانیان: موتور گرافیکی بازی‌ها، یونیتی است که از پلاگین‌هایی هم استفاده کردیم.

تپلیغ: آیا تا به حال پروژه شکست‌خورده هم داشته‌اید؟
کیوانیان: نمی‌شود اسمش را شکست گذاشت. گاهی نمونه‌هایی از بازی‌ها تهیه کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که جذابیت کافی را ندارد. همواره به نظر و خواست مخاطبان احترام گذاشته‌ایم و چیزی را تولید کرده‌ایم که مخاطبان از آن راضی باشد.

تپلیغ: ایده‌ای برای بازی بعدی که می‌خواهید بسازید دارید؟ آیا بازهم قصد ساخت بازی دارید؟
کیوانیان: بله، در حال تدوین برنامه برای سال جاری هستیم. ایده‌ها و طرح‌های خیلی خوبی هم داریم و درصورتی‌که بتوانیم بودجه لازم را تامین کنیم، در سال ۹۷ یک بازی خوب و قوی را برای کامپیوتر و کنسول منتشر خواهیم کرد که داستانی ایرانی با گیم‌پِلی بسیار قوی و در حد بین‌المللی دارد.

دغدغه اصلی همه بازی‌سازان، تامین منابع مالی است.

خاله قزی

تپلیغ: از چه روش‌هایی برای جذب کاربران جدید و بازاریابی بازی خود استفاده می‌کنید؟
کیوانیان: تبلیغات! تبلیغات به‌شدت روی جذب مخاطب تاثیرگذار است و ما بیش‌تر از تبلیغات ویدیویی استفاده می‌کنیم؛ البته برای تاثیر بهتر تبلیغات در جذب مخاطب، خود بازی هم باید کیفیت لازم را داشته باشد.

خاله قزی

تپلیغ: مهم‌ترین دغدغه شما و سایر بازی‌سازان در سال‌های اخیر چه بوده است؟
کیوانیان: دغدغه اصلی همه بازی‌سازان تامین منابع مالی است. ما از ابتدا شرکتی خصوصی بودیم و هزینه‌هایی مثل آموزش، هزینه‌های زیادی است و نیاز به درآمدزایی بیشتری داریم که در این راستا هم کارهایی کرده‌ایم.

تپلیغ: تبلیغات برای جذب کاربر جدید، چقدر تاثیرگذار می‌بینید؟
کیوانیان: در همه جای دنیا، تبلیغات نقشی اساسی در جذب مخاطب دارد. ما هم در ایران از این قاعده مستثنا نیستیم و به شیوه‌های مختلف، محصولمان را تبلیغ می‌کنیم.

تپلیغ: مدل درآمدزایی شما از بازی‌ها چگونه است؟
کیوانیان: در مورد بازی‌های موبایلی، بیشترین درآمدمان از پرداخت درون برنامه یا تبلیغات درون بازی است و اینکه سهم پرداخت درون برنامه بیشتر باشد یا سهم تبلیغات درون بازی، با توجه به نوع بازی، متفاوت است.

تپلیغ: ایده بازی‌هایتان اختصاصی است یا از بازی‌های خارجی الگو گرفته‌اید؟
کیوانیان: با توجه به این‌که بچه‌های ما بیشتر وقتشان را به انجام بازی‌های مختلف مشغول‌اند، به‌صوت ناخودآگاه از بازی‌های دیگر ایده‌هایی می‌گیرند. این ایده‌ها در ساخت بازی‌ها استفاده می‌شود؛ البته ما تلاش می‌کنیم ویژگی‌هایی را با استفاده از خلاقیت خودمان و متناسب با فرهنگ کشورمان به بازی‌ها اضافه کنیم تا به جذابیت آن‌ها اضافه کنیم.

تپلیغ: از تجربه همکاری با تپلیغ بگویید؟ آیا در درآمد شما تاثیرگذار بوده است؟ از طراحی تبلیغات خود راضی هستید؟
کیوانیان: تپلیغ بستر خیلی خوبی را برای ما فراهم کرده است و ما هم از درآمدزایی تپلیغ برای خودمان و همچنین از داشتن تبلیغات در برنامه‌هایی که با تپلیغ کار می‌کنند، راضی هستیم. تپلیغ زیرساخت خوبی برای توسعه‌دهندگان است و همکاری با این تیم همواره جذاب بوده است. امیدوارم که به رشدشان ادامه دهند. مدل درآمدزایی در بازی‌های جدیدمان بر اساس تبلیغات است و همراهی تپلیغ، کمک زیادی می‌کند.

مدل درآمدزایی در بازی‌های جدیدمان بر اساس تبلیغات است و همراهی تپلیغ، کمک زیادی می‌کند.

تپلیغ: کلام آخر؟
کیوانیان: در آخر هم دوست دارم که بازی خاله قزی را بازی کنید و نظراتتان را به ما انتقال دهید.

برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت استودیو آنو مراجعه کنید.

حمیدرضا فریعقوبی

حمیدرضا فریعقوبی

می‌نویسم، ویرایش می‌کنم، پادکست ضبط می‌کنم و دوباره...

پاسخ دهید