«تا زمانی که بازی خود را به‌طور کامل تست نکرده‌اید، پولی را برای گرفتن تعداد نصب بازی زیاد هدر ندهید. این پیامی ساده است؛ ولی می‌تواند توسعه دهندگان را مجاب کند تا سرمایه‌ی خود را برای ساخت بازی‌هایی که کاربران دوست ندارند، هزینه نکنند.»

آنچه خواندید، دیدگاه گراهام مک آلیستر (Graham McAlister)، بنیان‌گذار شرکت انگلیسی Player Research، در مورد بازاریابی بازی های موبایل بود. او درزمینه‌ی تست بازی با شرکت‌هایی مثل سونی و الکترونیک آرتس همکاری می‌کند. مک آلیستر معتقد است اغلب مواقعی که یک بازی موبایل شکست می‌خورد، توسعه دهندگان مواردی مثل نداشتن پول برای جذب کاربر یا بازاریابی ضعیف را مقصر می‌دانند؛ درحالی‌که از نظر او شکست ریشه در تجربه کاربران در محیط بازی دارد. در ادامه می‌خواهیم در مورد تاثیر بهبود تجربه کاربری بر افزایش سرعت نصب بازی های موبایل صحبت کنیم؛ پس با تپلیغ آکادمی همراه شوید.

نصب بازی موبایل

مدل پنیر سوئیسی

در شرایطی که روزانه ۵۰۰ بازی در اپل استور و بیش از ۲۵۰ بازی در گوگل پلی معروفی می‌شود، وسوسه کننده است که پول زیادی را برای جذب کاربر و گرفتن نصب بازی هزینه کرد؛ اما واقعیت این است که اگر بازیکن‌ها از خود بازی لذت نبرند، تمام پول هدر می‌رود.

بر اساس مدل پنیر سوئیسی، پدیده‌ها به خاطر مشکلات متعددی که بسیاری از آنها سرپوشیده و پنهان است، به مسیر اشتباه می‌روند. زمانی که این مشکلات مثل سوراخ‌های پنیر سوئیسی آشکار شده و در کنار هم قرار می‌گیرد، دچار یک فاجعه مثل شکست کامل یک بازی موبایل می‌شوید.

مک آلیستر در این مورد می‌گوید:

«بیشتر بازی‌هایی که درآمد کافی برای شرکت‌های سازنده نداشته‌اند، امتیاز کمی از کاربران دریافت کرده‌اند یا تعداد دانلود کمی داشته‌اند، از مشکل تجربه کاربری رنج می‌برند. تجربه‌ی کاربری یکی از همان مشکلات نامرئی است.»

اما راه‌حل مشکلات نامرئی چیست؟

طبق گفته‌ی مک آلیستر، این موضوع را باید قبل از اینکه بازی را منتشر کنید برطرف کنید؛ زیرا هزینه‌ی درست کردن اشتباهات در مراحل بعدی و در فرآیند توسعه، چندین برابر خواهد بود. این همان دلیلی است که کمپانی‌های بزرگی مثل بانجی (Bungie)، پیش از انتشار بازی‌هایش، طرح‌های مفهومی شخصیت‌ها و سلاح‌ها را برای کاربران منتشر می‌کند و از آن‌ها سوالاتی می‌پرسد تا نظر و ذائقه‌ی آن‌ها را متوجه شود.

هر چه بیشتر برای رفع اشکالات بازی صبر کنید،
هزینه‌های پروژه‌تان چند برابر می‌شود.

مک آلیستر می‌گوید:

«اگر بازیکن‌ها جوابی اشتباه به سوال سازنده راجع به طرح مفهومی دادند، توسعه دهندگان به‌سرعت باید اشکال را برطرف کنند و این درحالی است که هنوز هیچ پولی برای نصب گرفتن برای بازی صرف نشده است و هیچ پولی برای مدل‌های سه‌بعدی هم هزینه نشده است.»

همین روند برای عکس‌ها، آیکون‌ها و توصیفی که از یک بازی در اپ استورها وجود دارد، صادق است. معمولا تفاوت زیادی بین عکس‌ها و واقعیت یک بازی وجود دارد. برخی بازیکن‌ها به‌سرعت سراغ بازی دیگری می‌روند و بعضی بازی را دانلود می‌کنند و بعد از مدت کمی آن را پاک می‌کنند؛ چراکه اعتماد از بین رفته است.

این ۴ روش‌ ساده، نرخ تبدیل تبلیغات موبایل را بهینه می‌کند!
خواندن این مقاله
نصب بازی موبایل

مک آلیستر در این مورد می‌گوید:

«ما خیلی قبل از این‌که بازی‌ها روی استور بروند، صفحات اپ استور را چک می‌کنیم؛ درواقع آن را به مردم نشان می‌دهیم و از آن‌ها می‌پرسیم: شما فکر می‌کنید این چه بازی‌ای است؟ چرا شما این بازی را انتخاب می‌کنید؟ آن‌وقت با توجه به جواب کاربران، اشکالات را اصلاح و دوباره این فرآیند را تکرار می‌کنیم.»

قسمت‌های خوب را به بازیکن‌ها نشان دهید

مک آلیستر توضیح می‌دهد که چگونه در طول روزها و هفته‌ها و پیش از انتشار بازی، بازیکن‌ها را تحت نظر داشته و با آن‌ها گفتگو کرده است:

«شما هزینه می‌کنید تا کاربران بازی‌تان را بازی کنند؛ پس باید آن‌قدر آن‌ها را مشغول بازی نگه دارید تا پول و سرمایه خود را برگردانید. قسمت جالب اینجاست که آن‌ها بعد از دو هفته یا بعد از یک ماه، چه احساسی درباره‌ی بازی شما دارند. موضوع این نیست که آن‌ها در چه مقطعی بازی‌تان را رها می‌کنند؛ بلکه چرا آن را رها می‌کنند.»

به‌عنوان نمونه، شرکت Player Research متوجه شد که بازیکن‌ها درباره‌ی ماندگاری بازی MMX Racing، زمانی که آن را برای اولین بار شروع کردند، شک داشته‌اند. پتانسیل کامل آن فقط بعد از حدود ۷ روز دیده می‌شود. این مسئله به این دلیل بود که بسیاری از قسمت‌های جذاب بازی، دیرتر نشان داده می‌شد و محتوای ابتدایی جذابیت خاصی نداشت. با کمک تست مفهومی، توسعه دهندگان توانستند مشکلات را قبل از انتشار بازی اصلاح کنند. پس از انتشار، سه به‌روزرسانی اصلی منجر به افزایش چشمگیر ۵۲ درصدی در مقدار ماندگاری بازیکنان MMX Racing شد. شرکت سازنده، محتوای بیشتری اضافه کرد و بخش آموزش ابتدایی بازی را دوباره طراحی کرد. بازسازی بخش آموزش ابتدایی بازی منجر به بهتر نشان دادن بازی به بازیکنان جدید شد.

MMX Racing

یک توصیه کاربردی در مورد افزایش نصب بازی

مک آلیستر اشاره می‌کند که سوپرسل، استودیوی سارنده‌ی بازی کلش آو کلنز (Clash of Clans)، هیچ مبلغی برای نصب بازی هزینه نمی‌کند مگر آن‌که زمان صحیح آن فرا رسیده باشد. آن هم زمانی است که استودیو بفهمد که یک بازی پتانسیل پول‌ساز بودن را دارد؛ یعنی بازیکنان به آن جذب شده‌اند.

مک آلیستر در این مورد می‌گوید:

«اگر می‌خواهید پولتان را برای گرفتن نصب بازی هزینه کنید، باید مطمئن شوید که لایه‌های زیرین بازی‌تان یعنی تجربه کاربری و درک بازیکنان از بازی، شرایط خوبی دارد؛ در غیر این صورت پولی که وارد کار کرده‌اید، آن‌قدری که باید بازدهی نخواهد داشت و در برخی موارد شما کل هزینه را از دست خواهید داد.»

تحریریه تپلیغ آکادمی

تحریریه تپلیغ آکادمی

تیم تحریریه تپلیغ آکادمی از جوانان سخت‌کوش و باانگیزه تشکیل شده است. بسیاری از مقاله‌های تپلیغ آکادمی توسط این تیم ترجمه و ویرایش می‌شود.

پاسخ دهید