بازی کوییز بمبی یکی از عنوان‌های محبوب در میان بازی‌های ایرانی سبک کلمات محسوب می‌شود که توسط آزمایشگاه بازی‌سازی کاسپین ساخته شده است.
اگر دنیای بازی‌های موبایل را دنبال کنید، قطعا متوجه شده‌اید که بازی‌های سبک کلمات و دانستنی‌ها، محبوبیت زیادی در بین بازیکن‌ها دارد. این سبک بازی‌ها نه‌تنها برای هر سن و سالی مناسب‌اند، بلکه ابزار خیلی خوبی برای آموزش و جایگزین کردن جدول‌های سنتی در روزنامه‌ها محسوب می‌شوند. استودیو CGL یا آزمایشگاه بازی‌سازی کاسپین هم با ساخت بازی کوییز بمبی به جمع توسعه‌دهندگان بازی‌های این سبک پیوست. این بار و در جدیدترین داستان موفقیت به سراغ کاوه نجفی از آزمایشگاه بازی‌سازی کاسپین، سازنده بازی کوییز بمبی رفتیم. با تپلیغ آکادمی همراه شوید.

بازی‌سازهای جدید، این رو بدونید که باحال‌بودن این صنعت رو توی هیچ جمله‌ای نمی‌شه خلاصه کرد!

تپلیغ: سلام. حالتون چطوره؟ چه خبر؟ خبر خوب برامون چی دارید؟
نجفی: سلام ممنونم. حالمون سینوسیه؛ خوب و بد باهم داریم. خبر سلامتی و بازی‌سازی. خبر خوبمون انرژی بالای بچه‌های تیم نُقلیمونه برای ادامه مسیر در بازی‌سازی.

تپلیغ: چه سالی و چی شد که سمت صنعت بازی رفتید؟
نجفی: تیم ما سال ۱۳۹۵ وارد صنعت گیم شد. راستش هممون علاقه‌مند بودیم و می‌دونستیم بازی‌سازی دقیقا حوزه‌ای بود که می‌تونیم استعدادهامون رو تنها با تکیه به خودمون، پیاده‌سازی کنیم.

تپلیغ: حالا که بازی موفق بازی کوییز بمبی رو ساختید، آیا به آرزوهاتون در صنعت بازی رسیدید؟
نجفی: به آرزوهای اصلیمون که هنوز نرسیدیم؛ فعلا داریم از مسیر رسیدن بهش لذت زیادی می‌بریم.

تپلیغ: در صنعت بازی، موفقیت رو چگونه تعریف می‌کنید؟
نجفی: موفقیت تو این صنعت یعنی تعدادی بازیکن، عاشق بازی‌هاتون بشن و همیشه منتظر بازی‌های خاصتون بمونن.

تپلیغ: فکر می‌کنید با ساختن بازی‌هایی مثل بازی کوییز بمبی چقدر تو این صنعت موفق بودید؟
نجفی: از دیدگاه‌های مختلف می‌شه موفقیت تیم ما رو متفاوت دید. جواب مشخصی ندارم؛ فقط این‌که هر روز تلاش می‌کنیم بهتر بشیم؛ چه تو کدنویسی، چه آرت و چه طراحی بازی.

تپلیغ: با تصویر ایده‌آلی که از خودتون تو ذهن دارید، چقدر فاصله دارید؟
نجفی: ورژن کامل تیم ما وقتیه که اولین بازیمون توی مسابقات جهانی IGF یا همون فستیوال بازی‌سازان مستقل، مطرح بشه. الان تا اون روز، دو سال فاصله داریم؛ البته این تخمین ذهنیه منه و خیلی چیزها ممکنه تغییرش بده.

بازی کوییز بمبی
بازی کوییز بمبی

تپلیغ: برای رسیدن به جایگاه امروزتون، چه سختی‌هایی کشیدید؟
نجفی: سختی من بیشتر جنگیدن با خودم و رشته تحصیلیم بود؛ آخه من دانشجوی سال سوم دکترای مکانیک زنجان بودم که اومدم طرف گیم، کلی سرزنش و کلی نگاه‌های معنی‌دار که این چه کاری بود. خب الان آرامش بیشتری دارم و مطمئنم باید خیلی زودتر از اینها بیرون میومدم و بازی‌سازی رو شروع می‌کردم. خلاصه این جدال بین تحصیل‌کردن یا بازی‌سازشدن، سختی‌های خودش رو داشت؛ البته توی تیممون افراد تقریبا هم‌عقیده هستن و درواقع چندتا دوست همسقر این راه شدیم. پوریا – برادرم -، حامد و تارا.

تپلیغ: تا‌به‌حالا به خروج از صنعت بازی فکر کردید؟ چه چیزی باعث شد این کار رو نکنید؟
نجفی: هیچ‌کس نمی‌تونه آینده رو پیش‌بینی کنه و تیممون الان می‌دونن که توی این کار استعداد داریم؛ ولی این کافی نیست و ممارست و تلاش لازمه‌ی این کاره تا این صنعت زیبا و پیچیده بازی‌سازی رو برامون جذاب‌تر کنه. صنعت بازی‌سازی واقعا متنوع و جذابه و به آدم‌هایی که بااستعداد و تنوع‌طلبند، پیشنهادش می‌کنم؛ چون هر پروژه چالش‌های جدید و خاص خودش رو داره و در طول مسیر، کلی مطلب جدید یاد می‌گیرید. هر روز بیشتر عاشق این حرفه می‌شیم و واسه همین می‌دونیم که بازی‌سازی جای درست ماست.

مصاحبه با امیرحسین آدینه پور از استودیو مجیکال ورلد سازنده بازی پارکینگ حرفه ای
خواندن این مقاله

تپلیغ: نظرتان راجع به تبلیغات درون برنامه‌ای چیست؟
نجفی: خب از دید کلی، تبلیغات درون برنامه یه روش تبلیغاتی قویه و جالبیش اینه که می‌تونه حداقل شما رو با یک سری مطالب یا محصولات جدید آشنا کنه و از دید من، روشی برای درآمدزایی در بازی‌هامونه که دوسش دارم. این شیوه از تبلیغات با توجه به نحوه درآمدزاییش توی بازی، باعث می‌شه مخاطب‌های بازی موردنظر، عمومی‌تر بشه و جمعیت بیشتری رو به خودش جذب کنه.

اهل توصیه به کسی نیستم؛ ولی به نظرم هر توسعه‌دهنده‌ای اگه تپلیغ رو تست کنه، پشیمون نمی‌شه.

بازی کوییز بمبی

تپلیغ: از تجربه همکاری‌تان با تپلیغ بگویید.
نجفی: توی بازی کوییز بمبی با بچه‌های تپلیغ به صورت کاری جلسه‌هایی داشتیم. اولش خیلیی مقابله کردیم و هرچی می‌خواستن که تپلیغ رو روی بازی قرار بدیم، می‌گفتم نه. دلیل واضحی نداشتم؛ شاید فکر می‌کردم روش دیگه‌ای هست دیگه؛ ولی خب بالاخره راضی شدیم که امتحانش کنیم و جدا الان مطمئنم کار درستی کردیم و داریم از تپلیغ استفاده می‌کنیم. خیلی هم اهل توصیه به کسی نیستم؛ ولی خب هر توسعه‌دهنده‌ای اگه استفاده نکرده، تپلیغ رو تست کنه، پشیمون نمی‌شه. اگه شد این شماره منه 8954—0937 زنگ بزنن اختلاط ادبی کنیم با هم. خخخ… شوخی کردم ببخشید.

تپلیغ: یک جمله به بازی‌سازهای تازه‌کار بگویید.
نجفی: بازی‌سازهای جدید، اینو بدونین که با حالی این صنعت رو نمی‌شه توی هیچ جمله‌ای خلاصه کرد. خخخ… اگه برنامه‌نویس هستی، یه مکعب توی یونیتی حرکت بده، بعد بهش ده تا ویژگی خاص اضافه کن که تا حالا آموزشش رو جایی ندیدی، اگه انرژیت تو برنامه‌نویسی ثانیه به ثانیه بیشتر شد، این همون کاره خودته؛ نه که ولش کن. اگه آرتیستی، باید بدونی تو ایران از طراحی محیط کاربری تا انیمیشن و طراحی، همه چی با خودته؛ پس کارت خیلی سخته. اگه عاشقی توی بازی‌سازی بمون. اگه طراح بازی هستی، باید بدونی فقط ایده اولیه کافی نیست. باید یه آدم همه چیزدان و فوق‌العاده باهوش باشی تا طراح خوبی بشی و مهم‌تر از همه این‌که بتونی با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنی.

تپلیغ: یک «باید» و یک «نباید» مهم را به‌عنوان فوت کوزه‌گری به بازی‌سازهای تازه‌کار بگید.
نجفی: برای این‌که موفق شی، باید همیشه تلاش کنی تا قوی‌تر بشی. یه هم تیمی خوب، نباید هیچ‌وقت از تلاش برای قوی‌ترشدن به خاطر خودش و هم تیمی‌هاش دست بکشه. درواقع این تعریف بهترین رفیق از نظر منه.

تپلیغ: به‌عنوان کلام آخر، اگر موردی باقی مانده است، بفرمایید.
نجفی: خب طبعا این جمله من بیشتر از سمت یه بازی‌سازه نه یه جمله عمومی: این‌که وقت برای بازی جدید و خلاقانه هم بذارید تا ذهنتون با ناشناخته‌ها جلا پیدا کنه.

حمیدرضا فریعقوبی

حمیدرضا فریعقوبی

می‌نویسم، ویرایش می‌کنم، پادکست ضبط می‌کنم و دوباره...

پاسخ دهید