این روزها آمیرزا با بیش از پنج میلیون نصب فعال از کافه بازار یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌‌های مردم شده‌است. در هر محفلی که بنشینید، نام آمیرزا به گوشتان خواهد خورد. فرقی ندارد که سوار مترو ‌شوید یا مسافتی طولانی را با تاکسی طی‌ کنید، اگر یک لحظه چشمتان به صفحه‌ی موبایل‌های مردم بخورد، تصویری خوش رنگ و لعاب از خانه‌های مربعی خالی و سینی پر از حروف الفبای بازی آمیرزا را می‌بینید. یکی از نام‌گذاری‌های خلاقانه‌ی آمیرزا صحبت می‌کند و دیگری مرحله‌هایی که گذرانده را به رخ بقیه می‌کشد.
تبِ داغ آمیرزا سبب شد تا با آقای حمید عبدالهی‌ ها از استودیو نردبان اندیشه مصاحبه ای ترتیب دهیم تا به این ترتیب با یکی از رسانه های بزرگ تپلیغ بیشتر آشنا شوید.

تپلیغ: سلام. حالتون چطوره؟ خبر خوب برامون چى دارید؟
عبدالهی ها: ممنون. خدا رو شکر همه‌چیز خوبه. امیدواریم بتونیم بازی‌های دیگه‌ای رو که در دست تولید داریم، هرچه زودتر منتشر کنیم و مثل آمیرزا مورد استقبال مردم قرار بگیرین.

تپلیغ: در چه سالی و چه شد که به سمت صنعت بازی رفتید؟
حمید عبدالهی ها: به‌صورت رسمی از سال ۱۳۸۳ وارد کار بازی سازی شدم و خب از بچگی علاقه خاصی به این کار داشتم؛ البته قبلا مشغول انیمیشن سازی بودم و یک آشنایی باعث شد که وارد کار مورد علاقم بشم.

تپلیغ: آیا به آرزوهاتون در صنعت بازی رسیدین؟
حمید عبدالهی ها: راستش آدم در هر سنی آرزوها و خواسته‌هاش تغییر می‌کنه؛ ولی حالا که به گذشته نگاه می‌کنم، می‌بینم به اون آرزوهایی که در سرم داشتم تا حدودی رسیدم.

تپلیغ: در صنعت بازی، موفقیت را چگونه تعریف می‌کنید؟
حمید عبدالهی ها: موفقیت یک مفهوم نسبیه و برای هر فردی تعریف خاصی داره. برای من موفقیت تولید یک محصول خوب و باکیفیت که بتونه موردتوجه مخاطب قرار بگیره.

آمیرزا

تپلیغ: فکر می‌کنید چقدر در این صنعت موفق بوده‌اید؟
حمید عبدالهی ها: راستش از نظر من، انسان هیچ‌وقت نباید در موفقیت‌هاش گیر کنه و از فرآیند پیشرفت و برنامه‌هایی که داره خارج بشه. من هنوز مسیری طولانی رو باید طی کنم تا به معیارها و برنامه‌ای که برای خودم در نظر گرفتم برسم؛ ولی می‌شه گفت در مسیر درستی حرکت می‌کنم.

تپلیغ: چه سختی‌هایی کشیدید تا به اینجا رسیدید؟
حمید عبدالهی ها: فرآیند بازی‌سازی واقعا سخت و طاقت فرساست. من بیش از ۱۳ سال تلاش کردم و سه بار به‌طور کامل دچار شکست مالی سنگینی شدم؛ طوری که هیچ توان مالی برای ادامه‌ی کار نداشتم.

مصاحبه با استودیو یوشیتا گیمز ؛ سازنده بازی قطار ابدی
خواندن این مقاله

تپلیغ: درباره‌ی تصویر ایده‌آلی که از خودتون در ذهن دارید، برامون بگید؛ چقدر باهاش فاصله دارید؟
حمید عبدالهی ها: درست همین‌طوره. من هم تصورم از نسخه‌ی آرمانی خودم اینه که بتونم بازی‌ای تولید کنم که خارج از ایران هم به موفقیت برسه و موردتوجه قرار بگیره؛ البته هنوز فاصله‌ی زیادی هست که باید این فاصله‌ها رو با تلاش و کسب تجربه کمتر کنم.

تپلیغ: تاحالا شده که به خروج از صنعت بازی فکر کنید؟ اگه شده، چی باعث شد که این کارو نکنید؟
حمید عبدالهی ها: راستش بعد شکست‌های بزرگی که داشتم، مخصوصا آخرین بار، چند دفعه به فکرم زد که مسیر کاریم رو عوض کنم و شانسم رو جاهای دیگه‌ای امتحان کنم؛ ولی همیشه یک حس آفریدن و خلق کردن توی ذهن من وجود داشت که جلوم رو می‌گرفت؛ به‌علاوه من بیشتر عمرم رو با همین کار گذرونده بودم و در کار دیگه‌ای تخصص نداشتم؛ پس دوباره تلاش کردم و سعی کردم بیشتر مطالعه کنم و از اشتباهاتم درس بگیرم.

آمیرزا

تپلیغ: نظرتون راجع به تبلیغات درون برنامه ای چیه؟
حمید عبدالهی ها: به نظر من برای تبلیغات موثر و هدفمند، بستر خیلی خوبیه؛ همین‌طور می‌تونه باعث درآمدزایی توسعه‌دهنده‌ها بشه.

تپلیغ: کمی از تجربه‌ی همکاری‌تون با تپلیغ برامون بگید.
حمید عبدالهی ها: یکی از ویژگی‌هایی که تپلیغ داره، صداقت و شفافیته که فاکتور خیلی مهمی برای همه‌ی توسعه‌دهنده‌ها می‌تونه باشه. به‌شخصه از همکاری با تپلیغ خوشنودم.

تپلیغ: یک جمله به بازی‌سازهای تازه‌کار بگید.
حمید عبدالهی ها: سعی کنید مطالعه کنید و از تلاش دست برندارید.

یکی از ویژگی‌های تپلیغ، صداقت و شفافیته که فاکتور مهمی برای توسعه‌دهنده‌ها محسوب می‌شه.

تپلیغ: یک «باید» و یک «نباید» مهم رو به‌عنوان فوت کوزه‌گری به بازی‌سازهای تازه‌کار بگید.
حمید عبدالهی ها: «باید» قبل از انجام هر کاری خوب تحقیق و مطالعه کنید. «نباید» بازی‌های یکسانی بسازید و از اشتباهات گذشته‌تون درس بگیرین.

تپلیغ: به‌عنوان کلام آخر، موردی هست که بخواید بگید؟
حمید عبدالهی ها: در آخر باید اضافه کنم که بازی سازی واقعا یک نوع عشق است و کسی که این کار رو انجام می‌ده، قلبش رو در این کار می‌ذاره. امیدوارم بازی‌سازها نتیجه‌ی عشقی رو که کارشون می‌ذارن، ببینند.

حمیدرضا فریعقوبی

حمیدرضا فریعقوبی

می‌نویسم، ویرایش می‌کنم، پادکست ضبط می‌کنم و دوباره...

پاسخ دهید