اگر دانش‌آموز دوره اول یا دوم هستید یا یکی از اعضای خانواده‌تان در یکی از این دو دوره تحصیل می‌کند، حتما اپلیکیشن پادرس (Paadars) را می‌شناسید. گروه آموزش آنلاین پادرس با توسعه اپلیکیشن پادرس تلاش کرده است تا دانش‌آموزان دوره‌های اول و دوم، یعنی کلاس‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و پیش‌دانشگاهی را از کتاب‌های مرجع مثل حل‌المسائل و نمونه سوالات امتحانی بی‌نیاز کند؛ بنابراین دانش‌آموزان با نصب اپلیکیشن پادرس، همیشه حجم زیادی از اطلاعات و نمونه سوالات را همراه خود خواهند داشت. پادرس جزو محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های کافه‌بازار است و در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نصب فعال دارد.

در ادامه، مصاحبه تپلیغ آکادمی را با آقای رسول علی‌زاده، بنیان‌گذار پادرس می‌خوانید.

موفقیت در صنعت اپلیکیشن موبایل، هنرِ درگیرکردن کاربر با محصول است؛
محصولی که هرروز و هرلحظه، درگیری ذهنی برای کاربر داشته باشد.

تپلیغ: سلام. لطفا خودتون و شرکتتون رو معرفی کنید و بگید که خبر خوب برامون چى دارید؟
علی‌زاده: سلام. رسول علی‌زاده هستم، بنیان‌گذار گروه آموزشی پادرس. پادرس در تهیه اپلیکیشن درسی ویژه دانش‌آموزان دبیرستان فعالیت می‌کنه. خبر خوب این‌که دارم با شما مصاحبه می‌کنم.

تپلیغ: در چه سالی و چی شد که به سمت صنعت بازی رفتید؟
علی‌زاده: شروع فعالیت ما به حدود سه سال پیش برمی‌گرده؛ اما تو این مدت، مدل خدماتمون با توجه به نیازها و توانایی‌هایی که داشتیم، تغییرات زیادی داشته. شاید ابتدا که شروع کردیم، فقط به خاطر انجام یک کار خلاق و درآمدش بود؛ اما مدتی بعد که متوجه معضلات سیستم آموزشی شدیم، هدف اصلی ما رو تغییر داد و سعی کردیم با خدمات جدید تا حدودی از این معضلات کم کنیم.

تپلیغ: آیا در صنعت اپلیکیشن به آرزوهاتون رسیدین؟
علی‌زاده: واقعیتش نه؛ اما حالمون خوبه و به ادامه‌ی مسیر امیدوار هستیم.

تپلیغ: موفقیت را در صنعت اپلیکیشن چگونه تعریف می‌کنید؟
علی‌زاده: فعالیت اصلی ما بحث خدمات آموزشی است که گیمفیکیشن مثل خیلی از حوزه‌ها تو این حوزه هم تاثیرگذار است. به نظر من، موفقیت تو این حوزه، هنرِ درگیر کردن کاربر با محصول هست. محصولی که کاربر هرروز یا هرلحظه درگیری ذهنی براش داشته باشه.

تپلیغ: فکر می‌کنید چقدر در این صنعت موفق بوده‌اید؟
علی‌زاده: فعالیت اصلی ما، صنعت آموزش است و در حوزه‌ی آموزش، اگر بزرگان موسسات آموزشی رو کنار بذاریم، بله ما هم به‌نوعی موفق در حد و اندازه بازار خودمون هستیم.

پادرس

تپلیغ: چه سختی‌هایی کشیدید تا به اینجا رسیدید؟
علی‌زاده: اصولا شرایط زمانی و مکانی ما جوری هست که شروع هر کاری با سختی همراهه و تو فعالیت‌های اینترنتی هم علیرغم تصور خیلی‌ها، این مشکلات بیش‌تر هستش؛ ولی اگر بخوایم یه مثال بزنم باید بگم سه سال پیش ما تو زمینه تدریس خصوصی آنلاین فعالیت می‌کردیم و برای دریافت مجوز به آموزش پرورش مراجعه کردیم و اصلا کسی نه اطلاعی و نه مشاوره‌ای به ما تو این زمینه داد. آخرش هم گفتن برید یه آموزشگاه فیزیکی بزنید و با مجوز اون، فعالیت مجازی کنید. این فقط نمونه‌ای از مشکلات مراحل اولیه کار بود. بعد از اون هم، مسائل تیمی، فنی و مالی که همیشه همراه یک استارتاپ هست و باید مداوم براش راه‌حل داشته باشد.

مصاحبه با استودیو آب های خونین ؛ سازنده بازی جنگ کاغذی
خواندن این مقاله

تپلیغ: درباره تصویر ایده‌آلی که از خودتون در ذهن دارید، برامون بگید؛ چقدر باهاش فاصله دارید؟
علی‌زاده: زیاد به این موضوع فکر نکردم؛ ولی یک‌چیز رو مطمئنم و اونم اینه که انسان هیچ‌وقت مثل یک محصول کامل نمی‌شه و همیشه باید خودشو با یادگیری به‌روز کنه.

باید آن‌قدر محصولتان را تغییر دهید تا همان چیزی شود که کاربر می‌خواهد؛
نه چیزی که شما می‌خواستید!

پادرس

تپلیغ: تاحالا شده که به خروج از صنعت اپلیکیشن موبایل فکر کنید؟
علی‌زاده: واقعیت، فکر خروج کامل از این حوزه به فکرم نیومده؛ چون در هرصورت تجربه و به‌نوعی تخصص ما در این زمینه هست و شروع فعالیت جدید تو یه حوزه جدید، کار رو برامون سخت‌تر می‌کنه؛ اما به ادغام، خروج از یک محصول و فعالیت برای دیگران فکر کردیم.

تپلیغ: نظرتون رو راجع به تبلیغات درون برنامه ای بفرمایید.
علی‌زاده: یکی از کانال‌های تبلیغاتی که جدیدا هم بیشتر موردتوجه قرار می‌گیره، تبلیغات درون برنامه ای هستش. به نظر من اگر دو فاکتور پخش‌کننده مطمئن و استفاده مناسب در برنامه به‌درستی اعمال بشه، در رضایت کاربر و درآمد توسعه‌دهنده، تاثیر خوبی داره.

تپلیغ: کمی از تجربه همکاری‌تون با تپلیغ برامون بگید.
علی‌زاده: یکی از مواردی که برای ما در نمایش تبلیغات مهم بود، نرخ در دسترس بودن و نمایش کامل تبلیغ بود؛ به‌طوری‌که عدم نمایش تبلیغ، نارضایتی کاربران رو داشت. خوشبختانه با همکاری تپلیغ می‌تونم به جرات بگم تقریبا نرخ نمایش ۱۰۰ درصد بود و پلتفرم بدون تداخل ارائه می‌دن و البته، پشتیبانی سریع و آنلاین هم جزو تجربه خوب ما با همکاری تپلیغ هست.

تپلیغ: یک جمله به تازه‌کارهای این صنعت بگید.
علی‌زاده: من فقط می‌تونم بگم تمام تمرکز خودتون رو روی کاربر و درگیر کردن کاربر با برنامتون بزارید. سعی کنید تو حوزه‌های دیگه مثل دیجیتال مارکتینگ و طراحی استراتژی هم اطلاعات لازم رو کسب کنید.

تپلیغ: یک جمله به بازی‌سازهای تازه‌کار بگید.
علی‌زاده: من فقط می‌تونم بگم تمام تمرکز خودتون رو روی کاربر و درگیر کردن کاربر با برنامتون بزارید. سعی کنید تو حوزه‌های دیگه مثل دیجیتال مارکتینگ و طراحی استراتژی هم اطلاعات لازم رو کسب کنید.

تپلیغ: یک «باید» و یک «نباید» مهم رو به‌عنوان فوت کوزه‌گری به بازی‌سازهای تازه‌کار بگید.
علی‌زاده: باید اون‌قدر محصول رو تغییر بدید تا بشه همون چیزی که کاربر می‌خواد، نه اون چیزی که شما می‌خواستید. نباید تا رسیدن به جاهای خوب و باحال کارتون، ناامید بشید.

تبلیغات موبایلی - اصطلاحات بازاریابی موبایل
حمیدرضا فریعقوبی

حمیدرضا فریعقوبی

می‌نویسم، ویرایش می‌کنم، پادکست ضبط می‌کنم و دوباره...

پاسخ دهید