پادکسترهای حرفه‌ای، به چیزی بیش از صدای رادیویی خوب و بازاریابی هوشمند نیاز دارند!

هلن زالتزمن پادکست کمدی خود به نام «به من بگو!» را در ژانویه ۲۰۰۷ که عصر تاریک تکنولوژی بود شروع کرد. از نخستین ویدیوی قرار گرفته در یوتیوب تنها دو سال گذشته بود و آیفون، شش ماه دیگر به بازار می‌آمد. او می گوید: «ایده کسب درآمد از پادکست هنوز وجود نداشت و تا سال های زیادی هم وجود نداشت».
در آن زمان، مخاطبان پادکست محدود به افراد نزدیک به تکنولوژی بودند و تأمین مالی برنامه با خانم زالتزمن بود. به گفته خانم زالتزمن، این برنامه ارتقا یافت و منجر به نویسندگی طنز و ارائه شوخی‌های جدید شد؛ اما عوارض خاص خودش را هم داشت. ۳ روز از هفته به برنامه اختصاص داشت و باقی هفته، صرف کار کردن یا دنبال کار بودن می‌شد. او می گوید: «پادکست موفقی داشتم؛ اما آن سال‌ها، یک چالش مالی نیز برایم بود.»
بیش از ۵۰۰ هزار پادکست فعال در آیتیونز وجود دارد!
کار زالتزمن در سه سال گذشته، تولید پادکست بوده است؛ (علاوه بر برنامه «به من بگو!»، او میزبان برنامه Allusionist که پادکستی درباره زبان است نیز بود. درآمد او عمدتا از طریق تبلیغات و Donate توسط شنونده‌ها بود. او اکنون با همسرش دنیا را می‌گردد و برنامه‌هایی را در خانه‌های Airbnb ضبط می‌کند. با وجود Wi-fi، پادکستر‌های حرفه‌ای شغل قابل‌حملی دارند. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چگونه می‌توانید زندگی کاری یا فشارهای جانبی را از پادکست ساختن جدا کنید؟ توصیه زالتزمن این است: «به روش خودتان کار کنید!»
احتمالا می‌توان گفت که سال مبنا برای پادکست سال ۲۰۱۴ بود که NPR یک مجموعه سریال از داستان‌های جنایی واقعی پخش کرد که یک پدیده جهانی شد و سریع‌ترین پادکستی بود که به ۵۰ میلیون دانلود در iTunes رسید. در همان سال‌ها، اپل، اپلیکیشن پادکست را در سیستم‌عاملش نصب کر و پس از آن، آیفون پادکست‌هایی را در صفحه اصلی خود قرار داد. امروزه بیش از ۵۰۰ هزار پادکست فعال در iTunes وجود دارد که محتواهایی با بیش از ده زبان دارند.
در سال ۲۰۰۶، فقط ۲۲ درصد از مردم امریکا اصطلاح پادکست را شنیده بودند، این نظر Edison Research و Trinitron Digital است. این مقدار در سال گذشته ۶۰ درصد بود. همچنین یک‌سوم افراد ۲۵ تا ۵۴ ساله گفته‌اند که در ماه گذشته پادکست گوش داده‌اند، این مقدار در چهار سال پیش ۱۶ درصد بود. شبکه‌هایی مانند Gimlet و یا Radiotopia، با جذب مخاطبین زیاد و درآمدهای تبلیغاتی به حرفه‌ای شدن پادکست‌ها کمک کرده‌اند.
کار زالتزمن اما منحصربه‌فرد بود؛ در برنامه Allusionist او همه کار انجام داد: تحقیق، پیدا کردن افراد و مصاحبه کردن با آن‌ها، نوشتن و ادیت کردن اسکریپت و…
علاوه بر این ها، تبلیغات می نوشت، صدا را تدوین و ادیت می‌کرد، داستانش را ضبط می‌کرد، موزیک می افزود، آپلود می‌کرد و تبلیغات و پست‌های وب را می نوشت.

میکروفون پادکستر‌های حرفه‌ای

Nicholas Quah مؤسسHot Pod ، یک خبرنامه صنعتی، می‌گوید سخت است که شنوندگان معمول را به سمت پادکست هدایت کرد؛ اما وقتی ترغیب شوند و به سمت پادکست بیایند درگیرش می‌شوند و پذیرای پرداخت حق اشتراک، شرکت در برنامه‌های زنده و خرید کالا می‌شوند. او می‌گوید :«پادکست، واقعا تحلیل، داستان‌پردازی و تخیل‌های عمیق را رواج می دهد… آیا کسی هست که بگوید می‌خواهد مارک مارون بعدی (کمدین امریکایی و یکی از پادکسترهای حرفه‌ای آمریکا) باشد؟ قطعا!

جاناتان تیگ، تهیه‌کنندگی برنامه Football ramble است. این برنامه در سال ۲۰۰۸ پخش شد؛ وقتی که شبکه‌های اجتماعی در دوره طفولیت خود بودند! شغل روزانه او مشاوره در زمینه امنیت کشتی و تجهیزات دریایی بود اما Acast، شرکت میزبان بسترهای نرم‌افزاری سوئد، روی او سرمایه‌گذاری کرد تا او تمام وقتش را به پادکست انتقال دهد. این شرکت به ازای دریافت درصدی از درآمد تبلیغات به تولید کنندگان کمک می‌کرد که از محتوای برنامه‌شان کسب درآمد کنند؛ مثلا از طریق فروش تبلیغات از طرف پادکسترهای حرفه‌ای آن زمان.

اقای تیگ چهار برنامه داشت و برنامه پادکست فوتبالی دیگری به نام On the Continent داشتند و روی برنامه‌های دیگری از جمله Windsor Knot که روی نامزدی پرنس هری و مگان مرکل متمرکز بود و همچنین روی پلتفرم جدید پادکست خودشان کار می‌کردند. آن‌ها برنامه های زنده هم دارند و Bet365 اسپانسر آن هاست.

محتوای همیشه سبز چیست؟ یک محتوای پایدار، چطور موجب بهبود سئو می‌شود؟
خواندن این مقاله

هیچ الگوریتم یا چاشنی مرموزی وجود ندارد برای رسیدن به جرگه پادکسترهای حرفه‌ای وجود ندارد.

درس کلیدی این است که ببینیم چه چیزهایی وجود دارد و جای چه چیزهایی خالی است.
آقای تیگ در گذشته گفته بود که به نظر می‌رسد اینکه می‌گویند باید ده سال سخت کار کرد تا یک شبه موفق شد درست است! آقای آدامز می‌گوید هیچ الگوریتم یا چاشنی مرموزی وجود ندارد. درس کلیدی این است که ببینیم چه چیزی وجود دارد و جای چه چیزی خالی است. گاهی موضوعات، موج‌های خاصی دارند و ترندهای پادکست، مثل موسیقی پاپ یا صنعت نشر کتاب، بی‌ثبات هستند.

Matt Lieber موسس رسانه Gimlet این حرف را وقتی زد که موانع ورود برای پادکسترهای حرفه‌ای کم بود :«موانع برای سود‌آوری بسیار زیاد هستند و بیشتر هم می‌شوند.» با این وجود پادکسترهای تازه‌کار می‌توانند مطرح شوند؛ فقط کمی کار اضافه و تلاش بیشتر لازم است.
Gimlet از طریق ساخت پادکست برای برندها، از تبلیغات پول در می‌آورد. وقتی Brittany Luse و Eric، دوستانی که در دانشگاه هاروارد یکدیگر را ملاقات کرده بود، پادکست For Colored Nerds را شروع کردند به فکر پیشرفت شغلی نبودند و احتمالا فقط به این فکر می‌کردند که مهارتی به رزومه خود اضافه کنند و امید مبهمی داشته‌اند که منجر به شغل‌های بهتر در بازاریابی و تبلیغات که هر دو در آن حوزه کار می‌کردند بشود. همان‌طور که خانم Luse می‌گوید: «هر دو به دنبال یک مرکز خلاقیت بودیم که در مشاغل روزمره این کار را نمی‌کردیم.» آن‌ها از طریق گوگل و مشاهده فیلم‌های آموزشی در یوتیوب، درباره تهیه و ادیت پادکست‌ها آموزش می‌دیدند.
همان‌طور که خانم لوسی می‌گویند، آن ها می خواستند «مکالمه سیاه پوستان، وقتی سفید پوستان در اتاق نیستند» را با تمرکز بر فرهنگ پاپ پخش کنند. این مورد برای دوستان و خانواده بسیار جالب بود اما بعد از اینکه پادکست در سال ۲۰۱۵ در iTunes پخش شد، در بخش «جدید و قابل توجه» قرار گرفت و شنوندگان زیاد شدند و توجه Gimlet را جلب کرد.

تام سالینسکی می‌گوید:

این موضوع ریسکی است. به هیچ‌کس توصیه نمی‌کنم به این خاطر که فکر می‌کند می تواند از این طریق ثروتمند شود سراغ این کار برود!

امروزه هر دوی آن‌ها به‌عنوان کارمند و میزبان برنامه جدید The Node در شرکت کار می‌کنند. خانم لوسی می‌گوید مردم از این‌که ما این برنامه را راه‌اندازی کرده‌ایم متأثر شده‌اند. او می‌گوید: «خیلی از مهارت‌هایی که من و اریک حین کار در خارج و در شغل های خودمان به‌دست آورده‌ایم را در مواقع لازم استفاده می‌کنم. صنعت پادکست در حال تکامل یافتن است. افراد در حال شکستن قوانین هستند و همه چیز تغییر می‌کند و هر روز پادکسترهای حرفه‌ای تعدادشان بیشتر می‌شود.

ضبط برنامه‌های زنده، یک فرمت معروف دیگر از پادکست است که درآمد بالقوه‌ای دارد. Tom Salinsky، تهیه‌کننده برنامه گفتگو زنده The Guilty Feminist است که توسط Deborah Frances میزبانی می‌شود. او می‌گوید باید از کیفیت بالای محصول اطمینان حاصل کرد: «این موضوع برای گفتگو مهم نیست اما برای یک برنامه کمدی نیاز دارید که واکنش حضار را بشنوید!».
او بر اهمیت ایجاد عادت در شنونده برای دانلود منظم برنامه نیز تاکید می کند!

Guilty Feminist روی دور افتاد و ۴۰۰ صندلی جایگاه را فروخت؛ اما نتوانست مبلغ رهن را پرداخت کند. او می‌گوید: «این موضوع ریسکی است. به هیچ‌کس توصیه نمی‌کنم به این خاطر که فکر می‌کند می‌تواند از این طریق ثروتمند شود سراغ این کار برود.»
خانم زالتزمن با این مسئله موافق است. او می‌گوید :«من افراد زیادی دیده‌ام که شنیده‌اند این صنعت درآمد بسیاری دارد و واردش شده‌اند. اگر می‌خواهید وارد این صنعت شوید، به این خاطر وارد شوید که واقعا می‌خواهید پادکست بسازید. بهترین پادکستی که می‌توانید را بسازید و بالأخره مقداری پول هم بدست می‌آورید.»

نسرین ولی‌خانی

نسرین ولی‌خانی

زندگی نسرین، باینری است. او سال‌هاست که کد می‌زند، ترجمه می‌کند و می‌نویسد. از علاقمندی‌هایش، می‌توان به دیجیتال‌مارکتینگ و طراحی سایت اشاره کرد.

پاسخ دهید