اگر بازی‌های موبایل ایرانی را دنبال می‌کنید، حتما نام استودیوی پارسیس گیمز را شنیده‌اید. این استودیو که در سال ۱۳۹۰ تاسیس شد، یکی از موفق‌ترین استودیوهای بازی‌سازی ایرانی محسوب می‌شود و بازی‌های موبایل جذابی را مثل «پلیس جوان»، «تیزبال»، «یگان ویژه» و «خط آتش» در کارنامه خود دارد. در تپلیغ آکادمی، این هفته با حامد پاک‌نعمت، مدیرعامل پارسیس گیمز به گفتگو نشستیم تا داستان موفقیت پارسیس گیمز را از زبان او بشنویم.

پارسیس گیمز

تپلیغ: سلام. لطفا خودتان و استودیوی پارسیس گیمز را به‌طور مختصر معرفی کنید.
پاک‌نعمت: بنده حامد پاک نعمت به‌عنوان مدیرعامل و مسئول استودیو به همراه آقای بردیا نظام‌زاده مدیر بخش فنی و برنامه‌نویس ارشد از پارسیس‌گیمز در خدمت شما هستیم. هسته اصلی شرکت، توسط ما دو نفر در سال ۹۰ پایه‌گذاری شد. ما قبل از سال ۹۳، درزمینه تولید شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای گرافیکی و همچنین اجرای شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای درزمینه مهندسی مکانیک فعالیت می‌کردیم. به‌خصوص درزمینه ساخت و تولید ربات‌های زیرآبی همکاری‌های زیادی با نهادهای مرتبط داشتیم و شبیه‌ساز‌هایی رو در این راستا بسط و توسعه دادیم. تیم ما همچنین درزمینه اجرای شبیه‌سازی‌های دینامیک سیالات فعالیت‌های زیادی داشته؛ مثلا شبیه‌سازی سیستم تهویه یکی از مصلاهای بزرگ کشور از جمله فعالیت‌های شرکت ما بود. خبر خوب این که در سال پیش رو، در حال آماده‌سازی بازی‌های جدیدتر و با کیفیت بالاتری هستیم.

پارسیس گیمز

تپلیغ: در چه سالی و چه شد که به سمت صنعت بازی رفتید؟
پاک‌نعمت: هم‌زمان با اوج‌گیری فعالیت‌های شرکت ما درزمینه‌های ذکر شده، کشور با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی روبه‌رو و منجر به این شد که بسیاری از پروژه‌ها ناتمام و پرداخت‌های آن‌ها دچار مشکل شوند. این موضوع باعث شد تا ما درزمینه مالی به‌شدت دچار محدودیت شویم و همه اعضای تیم به فکر راه چاره‌ای باشیم. ایده تولید بازی برای پلتفرم موبایل از سوی آقای نظام‌زاده مطرح شد. ایشان با توجه به علاقه فردی به تولید بازی‌های رایانه‌ای، سابقه چندساله‌ای در این زمینه داشتند. درنتیجه با بررسی توانایی‌‌ها و امکانات موجود، پیشنهادشان خیلی مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد تا یک محصول آزمایشی تولید کنیم که منجر به تولید بازی پلیس جوان شد. در ابتدا نوع کسب درآمد از بازی پلیس جوان به‌صورت فروشی بود. ساخت پلیس جوان از زمان مطرح شدن ایده تا تولید محصول تقریبا چهار ماه طول کشید. بعدازآن، بازی یگان ویژه را در پارسیس گیمز ساختیم که از زمان شروع تا پایان انتشار اولیه یا Soft Launch تقریبا ۷ ماه طول کشید.

تپلیغ: موفقیت را در صنعت بازی چگونه تعریف می‌کنید؟
پاک‌نعمت: ازنظر ما موفقیت، تولید یک بازی با همان کیفیت و انتظار درآمدزایی هست که برای آن برنامه‌ریزی کرده بودیم. در مورد بازی‌های «یگان ویژه» و «تیزبال» تا حد قابل قبولی ازنظر خودمان توانستیم به این هدف دست پیدا کنیم.

تپلیغ: آیا به آرزوهایتان در صنعت بازی رسیدید؟
پاک‌نعمت: آرزوی ما در پارسیس گیمز ساختن بازی‌های باکیفیت و بازی‌هایی بوده است که مورد تحسین کاربران باشد که تا حد زیادی به این مهم دست پیدا کردیم.

تپلیغ: فکر می‌کنید چقدر در این صنعت موفق بوده‌اید؟
پاک‌نعمت: ازنظر ما، هنوز راه زیادی مانده تا خودمان را موفق بدانیم.

تپلیغ: چقدر با تصویر ایده‌آلی که از خودتان در ذهن دارید، فاصله دارید؟
پاک‌نعمت: بهترین و کامل‌ترین تصویر از خودمان در تصوراتمان، فعالیت در بازارهای بین‌المللی است که با توجه به شرایط موجود، فعلا این امر دشوارتر شده است؛ ولی این را اضافه کنیم که انتظار داریم دو تا سه سال آینده، بتوانیم به آن دست پیدا کنیم.

پارسیس گیمز

ما حتی در تعطیلات رسمی، به‌صورت فشرده کار کردیم
تا بتوانیم بازی‌هایمان را در موعد مقرر منتشر کنیم.

تپلیغ: برای رسیدن به جایگاه امروزتان، چه سختی‌هایی کشیدید؟
پاک‌نعمت: اولین و مهم‌ترین چالش درزمینه خلق بازی‌ها برای ما، مسائل مالی بود که مخصوصا برای بازی‌های پلیس جوان و یگان ویژه جدی تلقی می‌شد. از آنجا که هنوز به‌صورت هم‌زمان بر روی پروژه‌های قبلی شرکت کار می‌کردیم، تصمیم گرفتیم با کار گروهی فشرده و بیرون از وقت، این موضوع را جبران کنیم. ما حتی ایام تعطیل رسمی را به‌شدت و فشرده در پارسیس گیمز کار می‌کردیم تا بتوانیم بازی‌هایمان را در موعد مقرر منتشر کنیم که خدا را شکر، موفق هم شدیم.

مصاحبه با رسول علی‌زاده از گروه آموزش آنلاین پادرس سازنده اپلیکیشن پادرس
خواندن این مقاله

تپلیغ: تا حالا شده است که به خروج از صنعت بازی فکر کنید؟ چه چیزی باعث شد که این کار را نکنید؟
پاک‌نعمت: به نظر ما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در ایران در حوزه نرم‌افزار، عدم رعایت حق کپی‌رایت است. این موضوع باعث شده است تا مردم هر نوع نرم‌افزار یا بازی را به‌‌راحتی و به‌‌صورت رایگان در اختیار داشته باشند و برای مردم این‌طور جا افتاده که چرا اصلا کسی باید برای نرم‌افزار یا بازی پولی خرج کند؟ چراکه بسیاری از بازی‌ها و نرم‌افزارهای ممتاز خارجی به‌صورت رایگان، مود و کرک شده، در اختیار همگان قرار دارد. این قضیه طبیعتا تاثیر منفی روی درآمدزایی بازی‌ها می‌گذارد. افراد جامعه برای دریافت سرویس‌های مختلف حاضر به پرداخت هزینه هستند ولی فرهنگ پرداخت هزینه برای بازی رایج نیست و این مسئله بازگشت سرمایه موردنیاز برای ساخت بازی یا هر محصول نرم‌افزاری دیگری را سخت‌تر می‌کند. امید به آینده این صنعت در ایران تا اینجا باعث شده است که سختی‌های راه را کمتر جدی بگیریم و به راهمان همچنان ادامه بدیم. از موضوعات مهم و تاثیرات دیگر برای توسعه اپلیکیشن در ایران می‌توانیم به‌سختی یا عدم ارتباط با بازارهای جهانی اشاره کنیم که برای استودیوها به‌شدت محدودیت ایجاد کرده است و امیدواریم که در آینده وضعیت بهتر شود.

پارسیس گیمز

تپلیغ: نظرتان راجع به تبلیغات درون برنامه‌ای چیست؟
پاک‌نعمت: نسبت آماری پرداخت‌کنندگان به کل گیمرها عدد بسیار کوچکی است. در بین خود گیمرهایی‌ که پرداخت درون برنامه‌ای انجام می‌دهند هم، میزان هزینه هر گیمر با گیمر دیگر بسیار متفاوت است؛ بنابراین برای اینکه بتوانیم از بازگشت سرمایه‌ی بازی تا حد زیادی اطمینان پیدا کنیم، باید برای درآمدزایی از راه‌های جانبی دیگری که جامعه هدف بزرگ‌تری داشته باشند، استفاده کنیم. تبلیغات درون برنامه‌ای تا حد مطلوبی این خواسته ما را برآورده می‌کند.

ما از تیم تپلیغ درزمینه‌های مختلف، مشاوره‌های زیادی می‌گیریم و همکاری صمیمانه‌ای با یکدیگر داریم.

تپلیغ: از تجربه همکاری‌تان با تپلیغ بگویید.
پاک‌نعمت: استفاده از سرویس‌های تبلیغات درون بازی یکی از منابع مهم درآمدی بازی‌هاست. از ابتدای آشنایی ما با تپلیغ، تیم خوب این شرکت همواره در کنارمان بوده است و درزمینه نحوه و مدل پیاده‌سازی ما را یاری کرده است؛ همچنین ما از تیم تپلیغ درزمینه‌های مرتبط دیگری هم مشاوره‌های زیادی دریافت کردیم و همکاری صمیمانه‌ای با یکدیگر داریم. همچنین امکانات آنالیز تپلیغ برای بازی‌های بزرگ که پیچیدگی‌های بیشتری دارند یا برای توسعه‌دهندگانی که در ابتدای راه قرار دارند، بسیار کاربردی و مفید است.

پارسیس گیمز

بازار را به‌خوبی بشناسید و تا جایی که می‌توانید داده‌های بازار اپلیکیشن‌ها را تحلیل کنید.

تپلیغ: یک جمله به بازی‌سازهای تازه‌کار بگویید.
پاک‌نعمت: توصیه می‌کنیم که در مرحله اول سعی کنند به خوبی بازار را بشناسند و تا جایی که می‌توانند داده‌های بازار اپلیکیشن‌ها را آنالیز کنند.

تپلیغ: یک «باید» و یک «نباید» مهم را به‌عنوان فوت کوزه‌گری به بازی‌سازهای تازه‌کار بگویید.
پاک‌نعمت: مهم‌ترین نکته در مورد بازی‌سازی این است که توسعه‌دهندگان «باید» حتما روحیه همکاری تیمی داشته باشند؛ ضمنا هیچ‌وقت «نباید» از به‌روزرسانی اطلاعات خودشان راجع به رفتار بازار و کاربرها غافل شوند.

تپلیغ: به‌عنوان کلام آخر، اگر موردی باقی مانده است، بفرمایید.
پاک‌نعمت: گفتنی‌ها گفته شد فقط در آخر این نکته رو تاکید می‌کنیم که کسانی که می‌خواهند وارد عرصه تولید بازی شوند، بدانند که راه توسعه‌دهندگی دارای ناهمواری‌ها و موانع زیادی است که باید روحیه مواجه با مشکلات و سختی‌ها را داشته باشند و تسلیم مشکلات نشوند.

حمیدرضا فریعقوبی

حمیدرضا فریعقوبی

می‌نویسم، ویرایش می‌کنم، پادکست ضبط می‌کنم و دوباره...

پاسخ دهید