در بحث جلب بازیکن برای بازی‌ های تفننی یا کژوال (Casual)، پیشرفت این فرآیند را به‌صورت ارگانیک دست‌کم نگیرید. ساختار بازی های تفننی باعث می‌شوند که جذب بازیکن برای آن‌ها در مقایسه با بازی‌های حرفه‌ای سودمند باشند؛ برای مثال، نرخ تبدیل در بازی های تفننی گرایش به بالا رفتن دارد؛ چون تقاضا برای آن‌ها گسترده‌تر است.  در ادامه با تپلیغ آکادمی همراه باشید.

موضوعی که بازی‌ساز‌ها باید به‌طور پیوسته در ذهن داشته باشند، بالا بردن نرخ جذب بازیکن به‌صورت ارگانیک است. در نظر داشته باشید که هر نوع جذب کاربری می‌تواند جذب ارگانیک هم به همراه داشته باشد. با پیگیری این روند مشاهده خواهید کرد که این کاربران ارگانیک می‌توانند ارزش طول عمر بیشتری در مقایسه با کاربران دیگر داشته باشند؛ بنابراین سودی واقعی حاصل می‌شود و در مواردی، ارزش آن با سود حاصل از نصب پولی برابری می‌کند. این برابری بر شاخص قیمت مصرف‌کننده هم تاثیر دارد.

برای مثال فرض کنید در یکی از بازی‌ های تفننی ارزش طول عمر کاربر شما برابر ۰٫۳۰ دلار است و به ازای هر کاربری که جذب می‌کنید، یک کاربر ارگانیک هم به‌دست می‌آورید؛ با ادامه‌ این روند، در شرایطی قرار می‌گیرید که به ازای هر جذب کاربر، ۰٫۶۰ دلار ارزش مادی حاصل خواهد شد. اگر پیش از این، قیمت مزایده را ۰٫۲۰ دلار در نظر گرفته بودید، با توجه به نتایج بالا می‌توانید رقم مزایده‌ خود را تا ۰٫۴۰ دلار افزایش دهید و همچنان به سود‌بخشی مورد‌نظر دست یابید. در بسیاری از موارد، این نوع تنظیم قیمت، مشابه تفاوت بین سود ۱۰۰۰ نصب در روز و ۱۰۰۰۰ نصب در روز با یک نرخ سودبخشی مناسب است.

با تعداد کم شروع کنید و سپس توسعه دهید

شروع با تعداد اندک مانند هر مرحله‌ دیگر از مراحل جلب بازیکن است و به میزان بودجه‌ شما ارتباطی ندارد. اگر رویکرد درستی در پیش گرفته باشید، کمی محافظه‌کار بودن در شروع کار، اشکالی ندارد. استودیو‌های مستقلی در‌زمینه‌ بازی های تفننی فعالیت می‌کنند که با سرمایه‌گذاری مبلغ ۵۰ دلار در روز و پیشنهاد قیمت هر نصب به مبلغ ۰٫۲۵ دلار شروع کرده‌اند و تا ۱۰ هزار دلار در روز و پیشنهاد قیمت ۰٫۶۰ دلار رسیده‌اند؛ فقط به این دلیل که در ابتدای کار به‌اندازه‌ کافی داده جمع کرده‌اند تا با استفاده از آن کاربر‌های جدید «با‌کیفیت» جذب کنند و کل فرآیند جذب، بهینه‌سازی شده باشد.

پیتر از شرکت Hutch می‌گوید که هنگام جذب بازیکن، سرمایه‌گذاری را با ۲۰۰۰ دلار در روز شروع می‌کنند؛ اما به‌تدریج با به‌دست آوردن داده‌های بیشتر، این مبلغ را با آسودگی خاطر به ۴۰۰۰۰ دلار در روز افزایش می‌دهند؛ چون بهتر می‌توانند مقایسه و بهینه‌سازی کنند. وقتی صحبت از مراحل ابتدایی جذب بازیکن می‌شود، ممکن است در آغاز کار، بازگشت سرمایه مثبت نباشد؛ اما با بررسی داده‌های حاصل از سرمایه‌گذاری اولیه و بهینه‌سازی، خیلی زود به مقدار بودجه‌ی متناسب دست می‌یابید.

تبلیغات در بازی های تفننی نقش پررنگی را ایفا می‌کنند

وقتی صحبت از محتوای تبلیغاتی (فیلم، عکس و…) است، دو قانون اصلی وجود دارد: همه را با‌هم ترکیب و نتیجه را آزمایش کنید. همان‌طور که مدرسه انیمیشن‌سازی Issei در ژاپن می‌گوید: «هیچ حالتی را به خاطر اینکه نمی‌دانید چیست یا از قبل امتحانش نکرده‌اید، کنار نگذارید.» هرگز در یک مقطع زمانی فقط یک مدل تبلیغ را اجرا نکنید. تحقیق کنید چه فرمتی نتیجه می‌دهد و سپس بهترین مفهوم‌ها را با آن بازگو کنید. تبلیغ‌کننده‌هایی در‌زمینه‌ بازی های تفننی فعال‌اند که در روز ۱۰۰۰ کاربر جدید به ازای ۷۵ دلار برای هرکدام به‌دست می‌آورند و بعد محتوای تبلیغاتی‌شان را تغییر می‌دهند و ۶ تا ۷ برابر بیشتر کاربر جذب می‌کنند؛ همه با شاخص قیمت مصرف‌کننده‌ یکسان. این افزایش در نصب به این دلیل است که نرخ کلیک و نرخ تماشای کامل تبلیغ آن‌‌ها بالا رفته است. افزایش نمایش تبلیغ به این معنی است که آنها توانسته‌اند میزان ترافیک بیشتری را به سمت خود بکشانند.
وقتی که محتوای تبلیغاتی را ترکیب می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که به‌اندازه‌ کافی روی کیفیت سرمایه‌گذاری کرده‌اید. به‌طور معمول استودیو‌ها آن اندازه که باید برای محتوای تبلیغاتی وقت نمی‌گذارند تا بفهمند چه مقدار از سرمایه‌شان از طریق این محتوای تبلیغاتی بر خواهد گشت. از آگهی‌های ویدیویی به‌عنوان اهرم فشار استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که بهترین تصاویر و هیجان‌انگیز‌ترین لحظات را در بازی شما به نمایش می‌گذارند.
در آخر، فراموش نکنید تبلیغات اجرا پذیر (Playable Ads) به‌طور فزاینده‌ای در حال محبوب شدن است. اگر تا به امروز تجربه‌ای از اجرای آن‌ها نداشته‌اید، باید اقدام کنید.

بهترین مکان نمایش تبلیغات در بازی های موبایل
خواندن این مقاله

از بازاریابی متقابل در جایگاه مناسب استفاده کنید

مطالب زیادی در رابطه با بازاریابی متقابل در بازی های تفننی وجود دارد، اغلب بازی‌ساز‌ها بیش‌از اندازه بر آن تکیه می‌کنند؛ در‌نتیجه بازیکن‌ها تبلیغ برای یک موضوع یکسان را بار‌ها می‌بینند.

این به‌طور معمول در صورتی است که می‌توانید از جایگذاری درست تبلیغ در مقایسه با استفاده از بازاریابی متقابل، پول بیشتری درآورید.

بهتر است هزینه‌ها را به ازای هر بار که وب‌سایت‌تان دیده می‌شود یا در موتور‌های جستجو به کاربران‌تان نشان داده‌ شد، محاسبه کنید. وقتی متوجه هزینه‌‌ها به ازای هزار بار مشاهده شوید، می‌توانید تصمیم بگیرید که بهتر است این بازدید‌‌ها را در جای دیگری به‌کار ببرید یا با همین روش ادامه دهید. اگر مطمئن نیستید که چطور هزینه‌های بازاریابی متقابل را محاسبه کنید، از این فرمول استفاده کنید:

(((تعداد نصب‌ها از طریق بازاریابی متقابل) × (ارزش طول عمر کاربر)) ÷ تعداد بازدید‌ها) × ۱۰۰۰.

به یاد داشته باشید که باید تعدادی بازدید اولیه اجرا کنید تا داده لازم برای این فرمول را به‌دست آورید.

پس اگر یک سازنده‌‌ بازی تفننی هستید، می‌دانید که توسعه دادن بازی‌تان برای طولانی‌ مدت به‌طور کامل انجام‌پذیر است. هنگام مشخص کردن شاخص قیمت مصرف‌کننده، عامل پیشرفت فرآیند جذب کاربر به‌صورت ارگانیک را در محاسبات‌تان لحاظ کنید و با خیال راحت از بودجه‌ کم برای جذب کاربر شروع کنید و کم‌کم توسعه دهید.
نگذارید محتوای تبلیغاتی‌تان خسته‌کننده شوند و به‌طور مرتب آن‌ها را تغییر دهید تا بفهمید کدام حالت مناسب‌تر است. در آخر، استفاده از بازاریابی متقابل به‌صورت استراتژیک را همیشه در ذهن داشته باشید تا درآمدتان را به حداکثر برسانید.

سها ذاکری

سها ذاکری

سها سال‌هاست که می‌نویسد؛ از دوران وبلاگستان فارسی تا امروز. او یک کتاب‌باز حرفه‌ای و عاشق ادبیات و هنر است. در زمینه‌ی ترجمه باتجربه است و همیشه ایده‌های جدیدی برای دیجیتال مارکتینگ دارد.

پاسخ دهید