یک تحقیق به مدت سه سال توسط گوگل روی مفهوم طراحی بهتر اپلیکیشین موبایل انجام‌گرفته است که نشان می‌دهد یک کاربر به‌طور میانگین ۳۶ عدد برنامه روی گوشی خود نصب‌کرده و فقط از ۹ عدد آن‌ها به‌طور روزانه استفاده می‌کند، به‌بیان‌دیگر تنها چهار درصد برنامه‌‌ها در طول سال استفاده می‌شوند.

یک برنامه پراستفاده‌تر به‌احتمال بیشتر منجر به مشارکت کاربران می‌شود و احتمال پاک کردن برنامه را کاهش می‌دهد.

این مسئله اهمیت استفاده از اصول طراحی تجربه کاربر را در اپلیکیشین‌های موبایل برای افزایش سود شما نشان می‌دهد. یک برنامه قابل‌استفاده‌تر با درگیری بیشتر کاربران، احتمال پاک کردن برنامه از گوشی را پایین می‌برد. تجربه کاربری بهتر و به دنبال آن حفظ کاربران برنامه از دلایل اصلی ماندگاری برنامه هستند. به‌طورکلی، ۵۲ درصد احتمال دارد که برنامه شما توسط دوستان، آشنایان یا همکاران و در فضای بیرون اپ‌استور‌ها شناسایی شوند.
در ادامه پنج ترفند برای طراحی بهتر اپلیکیشین موبایل وجود دارد که می‌تواند به شما در بهبود برنامه‌ها همیاری دهد.

۱.موارد استفاده و اهداف کاربر

فرض کنید شما در خیابان یک شهر غریب، زیر باران گیر افتاده‌اید. شما یک برنامه تاکسی آنلاین را در گوشی اجرا می‌کنید (بنا به توصیه یکی از دوستانتان این برنامه را نصب‌کرده‌اید). به‌عنوان کاربر، اولین چیزی که نیاز دارید در هنگام اجرای برنامه انجام شود چیست؟

لطفاً یک تاکسی را در اسرع وقت برایم پیدا کن!!

اگر امکان این وجود دارد که کاربران شما با چنین وضعیتی مواجه شوند، پس اپلیکیشین خود را به شکلی طراحی کنید تا با این نوع کاربران و اهدافشان تطابق داشته باشد. بدون رنگ و لعاب اضافی، با ترکیب چاشنی سادگی به توقعات کاربران پاسخ دهید. به نظر شما چرا در یک برنامه تاکسی آنلاین، به‌محض باز کردن اپلیکیشین از شما خواسته می‌شود به راننده قبلی امتیاز دهید؟ یا چرا شما را از پایین بودن تعداد تاکسی‌ها مطلع می‌کند درصورتی‌که باید شروع به جستجو کند؟ اپلیکیشین می‌تواند در زمان‌بندی این رویداد‌ها بهتر عمل کند. نباید شرایطی را ایجاد کنیم که کاربر با چیز‌هایی که از آن‌ها دل خوشی ندارد، مواجه شود.

۲. یک دکمه فراخوان واضح برای طراحی بهتر اپلیکیشین موبایل ایجاد کنید

دکمه فراخوان که به CTA (کال-تو-اکشن) معروف است، نوعی از دکمه است که به‌منظور اطمینان از دسترسی کاربر به هدف معین، تعبیه می‌شود.

در هنگام ساخت دکمه فراخوان به دو نکته باید دقت کنید:

یک: این دکمه باید عملیاتی که در شرف وقوع است را به‌وضوح نشان دهد. در مثال برنامه تاکسی اینترنتی، دکمه فراخوان می‌تواند به شکل «درخواست یک تاکسی»، به‌جای «تأیید» خالی، به‌کار رود. قطعاً در این مورد، هدف مشخص‌تر بیان شده است.
دو: دکمه فراخوان باید کاملاً قابل‌دسترس و نمایان باشد. دسترسی به گوشه بالایی سمت چپ موبایل مسلماً برای افراد راست‌دست سخت است چراکه یا باید دست خود را بکشند یا از دودست برای دسترسی به آن استفاده کنند. این مورد می‌تواند محل قرارگیری دکمه فراخوان شما را تعیین کند.

قابلیت دسترسی ؛ ۴ توصیه درباره طراحی وب‌سایت‌ و اپلیکیشن‌ مناسب برای افراد کم‌توان
خواندن این مقاله
کال تو اکشن

۳. برای انگشتان سایز بزرگ‌تر هم طراحی کنید

اجازه دهید با فرضیه‌ای این موضوع را توضیح دهیم تا شما را در طراحی بهتر اپلیکیشین موبایل کمک کنیم؛ دو نوع کاربر در مثال تاکسی اینترنتی وجود دارند. هردو مدل طراحی به‌صورت افقی با دکمه‌های فراخوان در کنار هم و در پایین گوشی و به شکل دایره قرار دارند و برفرض کاربری که از این اپ استفاده می‌کند، انگشت شصت به نسبت بزرگی دارد. او روی دکمه دوم میز‌ند درحالی‌که قصد زدن روی دکمه اول را داشته است. به‌طور خلاصه انجام این عملیات برای وی نیازمند تلاش بیشتر خواهد بود و در آخر باعث می‌شود او از کوره در رود!
اگر دکمه‌های فراخوان به اندازه کافی بزرگ بودند (البته نه به شکلی غیرطبیعی)، این خطا و خستگی حاصل از آن به وجود نمی‌آمد. پس دکمه‌های فراخوان با اندازه مناسب بسازید و آن را در جای مناسبی از اپلیکیشین قرار دهید.

۴. پهنای باند بسیار گران است

یک عامل بازدارنده دیگر در تجربه کاربری، مصرف بالای پهنای باند است. اطلاعات را برای دانلود در سیر استفاده از اپلیکیشین محدود کنید. سرویس‌هایی که در پس‌زمینه گوشی فعال هستند، حجم زیادی از پهنای باند را مصرف می‌کنند.
از المان‌های گرافیک به نحوی استفاده کنید که برای چندین وظیفه در برنامه قابل‌استفاده باشند، مثلاً نماد یک تاکسی در نقشه برنامه که در شهر در حال حرکت است. یک گزینه برای کاربر قرار دهید که آیا تمایل به دانلود گرافیک‌ها، تصاویر و ویدیو‌های اضافی را دارد یا خیر.

فنت‌ها، تصاویر و ویدیو‌‌ها را برای استفاده در گوشی همراه، بهینه کنید. با دستان خودتان هزینه درخواست یک تاکسی را بالاتر نبرید!

۵. جان باتری گوشی را نکشید!

در نوامبر ۲۰۱۸، گوگل در اجلاس توسعه‌دهندگان اندروید نحوه مصرف باتری در گوشی‌های هوشمند را توضیح داد. آن‌ها عنوان کردند که بزرگ‌ترین عامل مصرف باتری در گوشی‌ها روشنایی و رنگ صفحه‌نمایش هستند.

«گوگل پذیرفت که آن‌ها در این مورد کمی مقصر هستند. از زمانی که طراحی متریال ( Material Design) در برنامه‌های اندروید شروع شد، آن‌ها تمام طراحان را به استفاده از رنگ سفید در تمام اپلیکیشین‌ها تشویق کردند.»

طراحی بهتر اپلیکیشین موبایل

اگر برنامه شما از عملیات محاسباتی یا پیچیده‌ای استفاده می‌کند، احتمال مصرف باتری بیشتر، بالا می‌رود. همچنین عملیاتی مثل تشخیص مکان که در پس‌زمینه انجام می‌شوند، در مصرف باتری بسیار نقش دارند. آیا آخرین چیزی که کاربر در شهر بیگانه و زیر باران به آن نیاز دارد، تمام شدن باتری گوشی همراهش است؟ رابط کاربری خود را ساده‌تر با المان‌های کمتر، استفاده از رنگ‌های تیره‌تر،جهت‌یابی کوتاه‌تر و خدمات پس‌زمینه محدود طراحی کنید.
امید است نکات گفته‌شده به شما در طراحی بهتر اپلیکیشین موبایل کمک کند تا در جهت حفظ کاربران به‌کار بگیرید. اگر شما هم نکته‌ای اضافه بر لیست ما می‌دانید، در قسمت نظرات ما را از آن مطلع کنید.

میلاد شاه‌بابایی

میلاد شاه‌بابایی

میلاد یک مهندس مکانیک با باورهای غیرمکانیکی است که به خلاقیت در تمام کارها ایمان دارد. او در حوزه رباتیک و برنامه‌نویسی فعالیت‌های زیادی کرده و در زمینه‌‌های آهنگ‌سازی، طراحی و کسب‌و‌کارهای اینترنتی نیز فعال است.

پاسخ دهید